KULISY POLSKIEJ MOTORYZACJI

Archiwum cyklu "Kulisy Polskiej Motoryzacji" publikowanego na łamach tygodnika "Motor" w latach 2005 - 2007. W krótkich blokach na łamach tej gazety motoryzacyjnej przedstawiano nieznane fakty i ciekawostki dotyczące minionej motoryzacji z bloku wschodniego, oparte o doświadczenie redakcji sięgające aż 1952 roku.

Zrzut ekranu 2025-02-24 010121

Geneza archiwum

Poniższe archiwum nie jest naszym dziełem - oryginalnie zostało one stworzone w 2009 roku przez użytkownika yojo2 z serwisu wykop.pl. Na nieistniejącej już stronie yojo2.ovh.org autor zamieścił skany KPM z tygodnika "Motor", do których dostęp miał każdy internauta.

Po latach od zakończenia publikacji strony internetowej, udało nam się skontaktować z jej twórcą, który nie tylko udostępnił całą galerię skanów, ale także kod strony wraz z plikiem css. Na zdjęciu obok można zobaczyć jak wyglądała oryginalna strona internetowa.

Z szacunku do autora oraz jego pracy, pozostawiamy oryginalny tekst z nagłówka strony, natomiast dostępność skanów wraz z datami wydań i tytułami została dostosowana do ogólnego wyglądu naszej strony internetowej.

Strona, którą właśnie odwiedziłeś zawiera skany artykułów z cyklu zamieszczanego niegdyś przez tygodnik „Motor” – „Kulisy Polskiej Motoryzacji”. Patrząc na zainteresowanie, jakim cieszył się w serwisie wykop.pl artykuł o Syrenie Sport (zapomnianym polskim protoypie niewdrożonym do produkcji) pomyślałem, że kogoś mogłoby zainteresować więcej artykułów o polskich prototypach samochodów, silników i o ogólnie szeroko pojętej polskiej motoryzacji w dawnych czasach. Tak więc poświęcając swój wolny czas postanowiłem się podzielić swoimi zbiorami.

Aby przejśc do artykułu, kliknij na datę jego zamieszczenia w tygodniku. Życzę miłego czytania.
Jeśli spodobały Ci się te artykuły, to je wykop na stronie wykop.pl: http://www.wykop.pl/link/132304/ co uczyni je popularniejszymi.

O krok od Eurovana – polski projekt vana.

Pick-up dla kolarzy – Warszawa Pick-up.

„Maluch” bojowy – Polski Fiat 126p jako Lekki Pojazd Transportowy.

Walka o Fiata – PF 125p.

Dutton i inni – PF 125p Kabrio, Jamnik; PF Dutton.

Mielecki eksperyment – minisamochód dla mas: Mikrus, Meduza.

Piekelna krata – trudności w budowie PF 125p.

Autofura – zamiast furmanki i siwka: Transporter rolniczy Tr 4×2/1.

Zaperdalac na drodze – samotocykl po polsku: Zaperdalac.

Autobusy z Sanowagu – Star N50 i N52.

Wokół auta popularnego – FSO 750.

Z tego mógł być van – nienazwany projekt FSO.

Gierek wybiera Bielsko – małe i tanie auto dla Polski.

Pierwszy silnik z Żerania – początek produkcji Warszaw w FSO.

Zdobyczna licencja – nowy silnik WFM.

Trzy możliwości – jak wybierano model licencyjny.

Praca zlecona – modernizacja Syreny.

Operacja garba – modernizacja Warszawy.

Telewizyjny Wóz Transmisyjny

Socjalistyczny Volkswagen – polski projekt dla VW.

Panda – polski pomysł – niedoszly następca Malucha: Fiat Panda.

Gospodarka czeka na furgon – protoplasta Żuka.

Syrena Sport

Żerański diesel – silnik wysokoprężny do Poloneza.

Nieszczęście Ogara – coupé na bazie PF 125p.

Jedyny egzemplarz

Auto na targ i do kościoła – Tarpan.

Ofiara towarzysza Gomułki – Warszawa Ghia.

Narodziny Syreny

Sanacyjna gwiazda PRL – jak powstał Star.

Syrena zdaje egzamin – pierwsze testy Syreny.

Warszawa Taxi

Wielka improwizacja – początki Syreny w FSO.

Pierwszy minivan – Syrena jako mikrobus.

Najbardziej uniwersalna – Warszawa Kombi.

Koniec wieku szczenięcego – losy Syreny.

Korowody z karetką – Warszawa jako ambulans.

Miałą być ostatnia – kolejna modernizacja Syreny.

Akropolis i Monte Carlo – rajdowe PF 125p.

Wyścigowe bolidy – wyścigowe PF 125p.

Syrena na huśtawce – Syrena Pick-up.

Laminat, czyli nadwozie zastępcze – Syrena z nadwoziem plastikowym.

Ofiara „Malucha” – Syrena Kombi.

Prototyp jubileuszowy – PF 1500 Coupé.

Auto na jubileusz PRL – PF 1100 Coupé.

Skuter z żądłem – jedyny polski skuter: Osa.

Stratopol – jedyny taki Polonez – Polonez z silnikiem od Lancii Delty.

Narodziny żerańskiej FSO

Przegrana batalia o liczniki

Autobus w 120 dni – Star Jot-55.

Jak przepadł pierwszy silnik wyprodukowany w FSO.

Znikające prototypy – Warszawa 210.

Skazana na zapomnienie – Warszawa 210.

Nysa, czyli coś z niczego – Nysa N-57 i N-501.

Lublin w cieniu Żerania – Lublin 51.

Jak wielki owad – Żuk.

Kombi, którego żal – PF 125p Kombi i Bombel.

Wyprawa po Poloneza – rozwój włoskiej licencji.

Brzydkie kaczątko – Polonez Pick-up.

Od Pick-upa do Trucka – Lekki Samochód Dostawczy na bazie Poloneza.

Nieudana fuzja – Polonez Truck w Nysie.

Przed przełomem – PF 125p Kabrio.

Samochód dla „Frani” – Syrena Delta.

Trzydzieści prototypów – Syrena 110.

Jamniki do turystyki – przedłużone PF 125p.

Beskid był pierwszy

Skuter znad Wisłoki

Żerańskie próby 4×4 – PF 125p 4×4 i Polonez Analog.

Chcesz samochód? „Zrób to sam!” – artykuł Adama Słodowego na 55-lecie Motoru.

Junak – polski Harley

Junak – powrót legendy – próba wskrzeszenia Junaka.

Trudna droga do sedana – FSO Polonez Atu.

Licencja odjeżdża do historii – koniec produkcji PF 125p.

Pechowe trzydrzwiowe – Polonez 3d i Coupé.

Te okropne pasy bezpieczeństwa

Dzień, na który czekano? – Opel w FSO.

Krótkie dzieje spółki z Oplem

Ciasno, ale za to tanio – PF 125p Pick-up i Kombi.

Zapomniane Syreny – Syrena R-3 i R-1.

Pożegnanie z Nysą – koniec produkcji Nysy.

Polonez 2005 – wizja nowego Poloneza przedstawiona przez Bogusława Parucha.

Wszystkie dostępne na stronie artykuły pochodzą z tygodnika „Motor” i są własnością ich autorów.

Strona, którą właśnie odwiedziłeś zawiera skany artykułów z cyklu zamieszczanego niegdyś przez tygodnik „Motor” – „Kulisy Polskiej Motoryzacji”. Patrząc na zainteresowanie, jakim cieszył się w serwisie wykop.pl artykuł o Syrenie Sport (zapomnianym polskim protoypie niewdrożonym do produkcji) pomyślałem, że kogoś mogłoby zainteresować więcej artykułów o polskich prototypach samochodów, silników i o ogólnie szeroko pojętej polskiej motoryzacji w dawnych czasach. Tak więc poświęcając swój wolny czas postanowiłem się podzielić swoimi zbiorami.

Aby przejśc do artykułu, kliknij na datę jego zamieszczenia w tygodniku. Życzę miłego czytania.
Jeśli spodobały Ci się te artykuły, to je wykop na stronie wykop.pl: http://www.wykop.pl/link/132304/ co uczyni je popularniejszymi.

Wszystkie dostępne na stronie artykuły pochodzą z tygodnika „Motor” i są własnością ich autorów.

Sprawdź także nasze pozostałe archiwa

Tablice z lat 1976-2000 ze Środy i okolic

Pojazdy z tablicami PSR wpisane do rejestru zabytków

Artykuły lokalnych mediów na nasz temat