KULISY POLSKIEJ MOTORYZACJI
Archiwum cyklu "Kulisy Polskiej Motoryzacji" publikowanego na łamach tygodnika "Motor" w latach 2005 - 2007. W krótkich blokach na łamach tej gazety motoryzacyjnej przedstawiano nieznane fakty i ciekawostki dotyczące minionej motoryzacji z bloku wschodniego, oparte o doświadczenie redakcji sięgające aż 1952 roku.

Geneza archiwum
Poniższe archiwum nie jest naszym dziełem - oryginalnie zostało one stworzone w 2009 roku przez użytkownika yojo2 z serwisu wykop.pl. Na nieistniejącej już stronie yojo2.ovh.org autor zamieścił skany KPM z tygodnika "Motor", do których dostęp miał każdy internauta.
Po latach od zakończenia publikacji strony internetowej, udało nam się skontaktować z jej twórcą, który nie tylko udostępnił całą galerię skanów, ale także kod strony wraz z plikiem css. Na zdjęciu obok można zobaczyć jak wyglądała oryginalna strona internetowa.
Z szacunku do autora oraz jego pracy, pozostawiamy oryginalny tekst z nagłówka strony, natomiast dostępność skanów wraz z datami wydań i tytułami została dostosowana do ogólnego wyglądu naszej strony internetowej.
Strona, którą właśnie odwiedziłeś zawiera skany artykułów z cyklu zamieszczanego niegdyś przez tygodnik „Motor” – „Kulisy Polskiej Motoryzacji”. Patrząc na zainteresowanie, jakim cieszył się w serwisie wykop.pl artykuł o Syrenie Sport (zapomnianym polskim protoypie niewdrożonym do produkcji) pomyślałem, że kogoś mogłoby zainteresować więcej artykułów o polskich prototypach samochodów, silników i o ogólnie szeroko pojętej polskiej motoryzacji w dawnych czasach. Tak więc poświęcając swój wolny czas postanowiłem się podzielić swoimi zbiorami.
Aby przejśc do artykułu, kliknij na datę jego zamieszczenia w tygodniku. Życzę miłego czytania.
Jeśli spodobały Ci się te artykuły, to je wykop na stronie wykop.pl: http://www.wykop.pl/link/132304/ co uczyni je popularniejszymi.
- 2005-11-07
- 2005-11-21
- 2005-12-05
- 2005-12-19/27
- 2006-01-02
- 2006-01-09
- 2006-01-16
- 2006-01-23
- 2006-01-30
- 2006-02-06
- 2006-02-13
- 2006-02-20
- 2006-02-27
- 2006-03-06
- 2006-03-13
- 2006-03-20
- 2006-03-27
- 2006-04-03
- 2006-04-10
- 2006-04-18
- 2006-04-24/05-02
- 2006-05-08
- 2006-05-15
- 2006-05-22
- 2006-05-29
- 2006-06-05
- 2006-06-12
- 2006-06-19
- 2006-06-26
- 2006-07-03
- 2006-07-10
- 2006-07-17
- 2006-07-24
- 2006-07-31
- 2006-08-07/14
- 2006-08-21
- 2006-08-28
- 2006-09-04
- 2006-09-11
- 2006-09-18
- 2006-09-25
- 2006-10-02
- 2006-10-09
- 2006-10-16
- 2006-10-23/30
- 2006-11-06
- 2006-11-13
- 2006-11-20
- 2006-11-27
- 2006-12-04
- 2006-12-11
- 2006-12-18/27
- 2007-01-02
- 2007-01-08
- 2007-01-15
- 2007-01-21
- 2007-01-28
- 2007-02-05
- 2007-02-12
- 2007-02-19
- 2007-02-26
- 2007-03-05
- 2007-03-12
- 2007-03-19
- 2007-03-26
- 2007-04-02
- 2007-04-10
- 2007-04-16
- 2007-04-23/30
- 2007-05-07
- 2007-05-14
- 2007-05-21
- 2007-05-28
- 2007-06-04
- 2007-06-25
- 2007-07-02
- 2007-07-09
- 2007-07-16
- 2007-07-23
- 2007-07-30
- POLONEZ
O krok od Eurovana – polski projekt vana.
Pick-up dla kolarzy – Warszawa Pick-up.
„Maluch” bojowy – Polski Fiat 126p jako Lekki Pojazd Transportowy.
Walka o Fiata – PF 125p.
Dutton i inni – PF 125p Kabrio, Jamnik; PF Dutton.
Mielecki eksperyment – minisamochód dla mas: Mikrus, Meduza.
Piekelna krata – trudności w budowie PF 125p.
Autofura – zamiast furmanki i siwka: Transporter rolniczy Tr 4×2/1.
Zaperdalac na drodze – samotocykl po polsku: Zaperdalac.
Autobusy z Sanowagu – Star N50 i N52.
Wokół auta popularnego – FSO 750.
Z tego mógł być van – nienazwany projekt FSO.
Gierek wybiera Bielsko – małe i tanie auto dla Polski.
Pierwszy silnik z Żerania – początek produkcji Warszaw w FSO.
Zdobyczna licencja – nowy silnik WFM.
Trzy możliwości – jak wybierano model licencyjny.
Praca zlecona – modernizacja Syreny.
Operacja garba – modernizacja Warszawy.
Telewizyjny Wóz Transmisyjny
Socjalistyczny Volkswagen – polski projekt dla VW.
Panda – polski pomysł – niedoszly następca Malucha: Fiat Panda.
Gospodarka czeka na furgon – protoplasta Żuka.
Syrena Sport
Żerański diesel – silnik wysokoprężny do Poloneza.
Nieszczęście Ogara – coupé na bazie PF 125p.
Jedyny egzemplarz
Auto na targ i do kościoła – Tarpan.
Ofiara towarzysza Gomułki – Warszawa Ghia.
Narodziny Syreny
Sanacyjna gwiazda PRL – jak powstał Star.
Syrena zdaje egzamin – pierwsze testy Syreny.
Warszawa Taxi
Wielka improwizacja – początki Syreny w FSO.
Pierwszy minivan – Syrena jako mikrobus.
Najbardziej uniwersalna – Warszawa Kombi.
Koniec wieku szczenięcego – losy Syreny.
Korowody z karetką – Warszawa jako ambulans.
Miałą być ostatnia – kolejna modernizacja Syreny.
Akropolis i Monte Carlo – rajdowe PF 125p.
Wyścigowe bolidy – wyścigowe PF 125p.
Syrena na huśtawce – Syrena Pick-up.
Laminat, czyli nadwozie zastępcze – Syrena z nadwoziem plastikowym.
Ofiara „Malucha” – Syrena Kombi.
Prototyp jubileuszowy – PF 1500 Coupé.
Auto na jubileusz PRL – PF 1100 Coupé.
Skuter z żądłem – jedyny polski skuter: Osa.
Stratopol – jedyny taki Polonez – Polonez z silnikiem od Lancii Delty.
Narodziny żerańskiej FSO
Przegrana batalia o liczniki
Autobus w 120 dni – Star Jot-55.
Jak przepadł pierwszy silnik wyprodukowany w FSO.
Znikające prototypy – Warszawa 210.
Skazana na zapomnienie – Warszawa 210.
Nysa, czyli coś z niczego – Nysa N-57 i N-501.
Lublin w cieniu Żerania – Lublin 51.
Jak wielki owad – Żuk.
Kombi, którego żal – PF 125p Kombi i Bombel.
Wyprawa po Poloneza – rozwój włoskiej licencji.
Brzydkie kaczątko – Polonez Pick-up.
Od Pick-upa do Trucka – Lekki Samochód Dostawczy na bazie Poloneza.
Nieudana fuzja – Polonez Truck w Nysie.
Przed przełomem – PF 125p Kabrio.
Samochód dla „Frani” – Syrena Delta.
Trzydzieści prototypów – Syrena 110.
Jamniki do turystyki – przedłużone PF 125p.
Beskid był pierwszy
Skuter znad Wisłoki
Żerańskie próby 4×4 – PF 125p 4×4 i Polonez Analog.
Chcesz samochód? „Zrób to sam!” – artykuł Adama Słodowego na 55-lecie Motoru.
Junak – polski Harley
Junak – powrót legendy – próba wskrzeszenia Junaka.
Trudna droga do sedana – FSO Polonez Atu.
Licencja odjeżdża do historii – koniec produkcji PF 125p.
Pechowe trzydrzwiowe – Polonez 3d i Coupé.
Te okropne pasy bezpieczeństwa
Dzień, na który czekano? – Opel w FSO.
Krótkie dzieje spółki z Oplem
Ciasno, ale za to tanio – PF 125p Pick-up i Kombi.
Zapomniane Syreny – Syrena R-3 i R-1.
Pożegnanie z Nysą – koniec produkcji Nysy.
Polonez 2005 – wizja nowego Poloneza przedstawiona przez Bogusława Parucha.
Wszystkie dostępne na stronie artykuły pochodzą z tygodnika „Motor” i są własnością ich autorów.
Strona, którą właśnie odwiedziłeś zawiera skany artykułów z cyklu zamieszczanego niegdyś przez tygodnik „Motor” – „Kulisy Polskiej Motoryzacji”. Patrząc na zainteresowanie, jakim cieszył się w serwisie wykop.pl artykuł o Syrenie Sport (zapomnianym polskim protoypie niewdrożonym do produkcji) pomyślałem, że kogoś mogłoby zainteresować więcej artykułów o polskich prototypach samochodów, silników i o ogólnie szeroko pojętej polskiej motoryzacji w dawnych czasach. Tak więc poświęcając swój wolny czas postanowiłem się podzielić swoimi zbiorami.
Aby przejśc do artykułu, kliknij na datę jego zamieszczenia w tygodniku. Życzę miłego czytania.
Jeśli spodobały Ci się te artykuły, to je wykop na stronie wykop.pl: http://www.wykop.pl/link/132304/ co uczyni je popularniejszymi.
- 2005-11-07 - O krok od Eurovana - polski projekt vana.
- 2005-11-21 - Pick-up dla kolarzy - Warszawa Pick-up.
- 2005-12-05 - "Maluch" bojowy - Polski Fiat 126p jako Lekki Pojazd Transportowy.
- 2005-12-19/27 - Walka o Fiata - PF 125p.
- 2006-01-02 - Dutton i inni - PF 125p Kabrio, Jamnik; PF Dutton.
- 2006-01-09 - Mielecki eksperyment - minisamochód dla mas: Mikrus, Meduza.
- 2006-01-16 - Piekelna krata - trudności w budowie PF 125p.
- 2006-01-23 - Autofura - zamiast furmanki i siwka: Transporter rolniczy Tr 4x2/1.
- 2006-01-30 - Zaperdalac na drodze - samotocykl po polsku: Zaperdalac.
- 2006-02-06 - Autobusy z Sanowagu - Star N50 i N52.
- 2006-02-13 - Wokół auta popularnego - FSO 750.
- 2006-02-20 - Z tego mógł być van - nienazwany projekt FSO.
- 2006-02-27 - Gierek wybiera Bielsko - małe i tanie auto dla Polski.
- 2006-03-06 - Pierwszy silnik z Żerania - początek produkcji Warszaw w FSO.
- 2006-03-13 - Zdobyczna licencja - nowy silnik WFM.
- 2006-03-20 - Trzy możliwości - jak wybierano model licencyjny.
- 2006-03-27 - Praca zlecona - modernizacja Syreny.
- 2006-04-03 - Operacja garba - modernizacja Warszawy.
- 2006-04-10 - Telewizyjny Wóz Transmisyjny
- 2006-04-18 - Socjalistyczny Volkswagen - polski projekt dla VW.
- 2006-04-24/05-02 - Panda - polski pomysł - niedoszly następca Malucha: Fiat Panda.
- 2006-05-08 - Gospodarka czeka na furgon - protoplasta Żuka.
- 2006-05-15 - Syrena Sport
- 2006-05-22 - Żerański diesel - silnik wysokoprężny do Poloneza.
- 2006-05-29 - Nieszczęście Ogara - coupé na bazie PF 125p.
- 2006-06-05 - Jedyny egzemplarz
- 2006-06-12 - Auto na targ i do kościoła - Tarpan.
- 2006-06-19 - Ofiara towarzysza Gomułki - Warszawa Ghia.
- 2006-06-26 - Narodziny Syreny
- 2006-07-03 - Sanacyjna gwiazda PRL - jak powstał Star.
- 2006-07-10 - Syrena zdaje egzamin - pierwsze testy Syreny.
- 2006-07-17 - Warszawa Taxi
- 2006-07-24 - Wielka improwizacja - początki Syreny w FSO.
- 2006-07-31 - Pierwszy minivan - Syrena jako mikrobus.
- 2006-08-07/14 - Najbardziej uniwersalna - Warszawa Kombi.
- 2006-08-21 - Koniec wieku szczenięcego - losy Syreny.
- 2006-08-28 - Korowody z karetką - Warszawa jako ambulans.
- 2006-09-04 - Miałą być ostatnia - kolejna modernizacja Syreny.
- 2006-09-11 - Akropolis i Monte Carlo - rajdowe PF 125p.
- 2006-09-18 - Wyścigowe bolidy - wyścigowe PF 125p.
- 2006-09-25 - Syrena na huśtawce - Syrena Pick-up.
- 2006-10-02 - Laminat, czyli nadwozie zastępcze - Syrena z nadwoziem plastikowym.
- 2006-10-09 - Ofiara "Malucha" - Syrena Kombi.
- 2006-10-16 - Prototyp jubileuszowy - PF 1500 Coupé.
- 2006-10-23/30 - Auto na jubileusz PRL - PF 1100 Coupé.
- 2006-11-06 - Skuter z żądłem - jedyny polski skuter: Osa.
- 2006-11-13 - Stratopol - jedyny taki Polonez - Polonez z silnikiem od Lancii Delty.
- 2006-11-20 - Narodziny żerańskiej FSO
- 2006-11-27 - Przegrana batalia o liczniki
- 2006-12-04 - Autobus w 120 dni - Star Jot-55.
- 2006-12-11 - Jak przepadł pierwszy silnik wyprodukowany w FSO.
- 2006-12-18/27 - Znikające prototypy - Warszawa 210.
- 2007-01-02 - Skazana na zapomnienie - Warszawa 210.
- 2007-01-08 - Nysa, czyli coś z niczego - Nysa N-57 i N-501.
- 2007-01-15 - Lublin w cieniu Żerania - Lublin 51.
- 2007-01-21 - Jak wielki owad - Żuk.
- 2007-01-28 - Kombi, którego żal - PF 125p Kombi i Bombel.
- 2007-02-05 - Wyprawa po Poloneza - rozwój włoskiej licencji.
- 2007-02-12 - Brzydkie kaczątko - Polonez Pick-up.
- 2007-02-19 - Od Pick-upa do Trucka - Lekki Samochód Dostawczy na bazie Poloneza.
- 2007-02-26 - Nieudana fuzja - Polonez Truck w Nysie.
- 2007-03-05 - Przed przełomem - PF 125p Kabrio.
- 2007-03-12 - Samochód dla "Frani" - Syrena Delta.
- 2007-03-19 - Trzydzieści prototypów - Syrena 110.
- 2007-03-26 - Jamniki do turystyki - przedłużone PF 125p.
- 2007-04-02 - Beskid był pierwszy
- 2007-04-10 - Skuter znad Wisłoki
- 2007-04-16 - Żerańskie próby 4x4 - PF 125p 4x4 i Polonez Analog.
- 2007-04-23/30 - Chcesz samochód? "Zrób to sam!" - artykuł Adama Słodowego na 55-lecie Motoru.
- 2007-05-07 - Junak - polski Harley
- 2007-05-14 - Junak - powrót legendy - próba wskrzeszenia Junaka.
- 2007-05-21 - Trudna droga do sedana - FSO Polonez Atu.
- 2007-05-28 - Licencja odjeżdża do historii - koniec produkcji PF 125p.
- 2007-06-04 - Pechowe trzydrzwiowe - Polonez 3d i Coupé.
- 2007-06-25 - Te okropne pasy bezpieczeństwa
- 2007-07-02 - Dzień, na który czekano? - Opel w FSO.
- 2007-07-09 - Krótkie dzieje spółki z Oplem
- 2007-07-16 - Ciasno, ale za to tanio - PF 125p Pick-up i Kombi.
- 2007-07-23 - Zapomniane Syreny - Syrena R-3 i R-1.
- 2007-07-30 - Pożegnanie z Nysą - koniec produkcji Nysy.
- POLONEZ - wizja nowego Poloneza przedstawiona przez Bogusława Parucha.
Wszystkie dostępne na stronie artykuły pochodzą z tygodnika „Motor” i są własnością ich autorów.